Assalamualaikum...
seawal jam 6 pagi tadik, selepas solat subuh...terus aku ke kedutaan Indonesia untuk pemaharuan pasport maid aku...tujuan pergi awal sebab nk settle awal kan..xmo kena dtg utk kali ke2..
Pasport maid aku mati bulan 2/2013 nanti..lambat lg kan..hehee..sebaik2nya awal 2bulan korang dh boleh pg buat..sbb xder apa2 masalah nanti...kiranya ini masuk thn ke6 maid aku berbakti sama aku..hehehehe....
Pasport maid aku mati bulan 2/2013 nanti..lambat lg kan..hehee..sebaik2nya awal 2bulan korang dh boleh pg buat..sbb xder apa2 masalah nanti...kiranya ini masuk thn ke6 maid aku berbakti sama aku..hehehehe....
masa aku sampai..dalam jam 6.25pagi..huhuh..org dh beratur panjang..asenya maid aku ada lah org yg ke 100+ beratur...mcm nak masuk fareeda pulak..hahaha..
ada beberapa gambar yg dpt aku snap...
meh aku ceritakan mengikut step..manala tahukan ada yg akan pergi nanti kan..boleh lah bt sebagai rujukan..hehehehe..kalau byr kt ejen mintak tolong buatkan x silap aku ejen mitk dlm 1k+...kalau iktkan mmg kena byk buang masa kt sana...
aku x dpt nk snap byk gmbr..sebab dlm tuh terkawal dgn cctv yg bersepah2 dan mmg ada warning "NO CAMERA" jadik x semua step ada gmbr yer..
KOS PERBAHRUI PASPORT KALAU PERGI SENDIRIK BERBANDING MENGGUNAKAN EJEN
*parking aku ase ikt jam..tadik aku kena RM12 -6.25am - 10.30am-
*pasport RM 18
* insuran RM 60/setahun ( korang p amik form n byr kt pejabat pos boleh )
* Selebihnya kena korban masa jek lah...hehehehe..
Jam 6.25am
Step 1 :- pada yg mahukan segala urusan nak selesai dengan cepat..anda boleh lah datang seawal yg mungkin..mengikut sumber cerita..ewahhhh..org yg menunggu di bahagian depan2 ini..mereka tlh beratur seawal jam 3pagik taw..memang beribu2 org tau...lg 1 tkt form abeh..korang kena dtg esknya pulak....
ini step pertama..kena beratur di luar jalan besar nun...
Jam 7.45am
masih beratur..perbarisan mereka asing lelaki dengan perempuan....
tuh pintu besar mereka bukak sikit jek tau..mmg ngam2 badan kita masuk..itu untuk laluan perempuan..mereka akan lepaskan lebih kurang dlm 100-200 org dahulu..dalam dh tenang br lepaskan lagik..
begitu jugak dgn lelaki..apa yg ku nampak...pengawal kt situ mcm garang r....kt luar tuh banyak ulat tau...hati2 dgn ulat2 itu ya....
step 2:- apa bila dah masuk ke dalam..mereka akan beratur untuk mengambil form dan nombor giliran..form akan diberikan setelah kita tunjuk pasport + insuran..lepas pintu besar nun aku x leh snap pic dh..byk gler cctv..kan apa2 hal nayerrr jek aku..ekekkeke..
selepas mereka amik form + nombor giliran, form tuh mereka kena isi cepat2..aku yg tgh beratur malas nk p q ke depan..sbb tgk mereka neh mcm ikt betul peraturannya..walaupun maid aku dh lepas ke dalam dulu..nasib form tuh x tanya byk..cuma dia x tahu full adress aku...
form mereka bagi mengikut sektor..iaitu,peladangan, perkilangan, pembantu rumah etc..
(ok gambar setakat itu ajer yg aku dpt eh )
Step 3 :- selepas mereka isi form..mereka akan beratur pula untuk amik gambar...selepas amik gambar..otomatik mereka akan masuk terus ke tpt kaunter..dimana mereka akan berurusan untuk pemprosesa pasport baru...di situ nanti baru majikan boleh masuk n duduk sama pembantu..jd, masa neh duduk la sambil layan apa2 majalah ke.gadget ke..sementara menunggu turn...kalau nak ke kantin pun boleh..kt kantin tuh nanti...ada jugak tv yg bg tau sekarang giliran nombor berapa...jd kt situ nnti kita leh agak2 la kan...
step 4 :- jam 9pagi, kaunter dibuka...Nombor anda telah dipanggil..kt sana ada 25kaunter..bagi kaunter untuk pembantu rumah, hanya ada 2 kaunter sahaja..iaitu kaunter 17 & 18..selain tuh untuk sektor2 lain termasuk hal2 pernikahan/perceraian.... masa ni..pastikan maid punya pasport,ic majikan dan insuran telah di photostat setiap 2keping..dan masa ini jua, maid anda akan disoal siasat secara spontan..kira nasib2 la kena dgn kaunter yg cerewet ke x...bagi pembantu rumah, kalau xnk byk hal..gaji mestilah rm600 ke atas...
step 5 :- setelah menghantar ke semua dokumen, anda diminta duduk sebentar..nanti nombor anda akan dipanggil semula untuk mengambil resit..dr step 4 nk ke step 5 x lama pun..x sampai 15minit.. ( kalau xder masalah la kann )
step 6 :- selesai dpt resit n buat pembayaran rm18..anda diminta ke kaunter di luar sana untuk mengambil pasport..nanti kt sana, mereka akan panggil nama..maka siaplah pasport maid anda....
*** Pada pendapat aku... cara berurusan dengan Kedutaan Indonesia ini adalah sistematik ..sebab aku tgk xder yg kelam kabut..semua ikt turutan yg tlh mereka tetapkan...
berurusan di kaunter adalah dalam 1 jam..
kaunter bukak jam 9 pagik..masa kaunter bukak tuh..semua org dh dpt nombor n sedang menunggu...
jadik pada yg nk berurusan hal2 segini..aku nasihatkan dtglah seawal yg mungkin..supaya kalau ada sebarang masalah..mungkin boleh selesai pd hari itu kan..kt sana ttp pun 4.30ptg..
sekian.....................
2 comments:
Trima kasih atas prkongsian..pasti akn sgt mbantu :)
salam illa,
sy nak tanya sikit pasal urusan renew pasport ni.. illa xperlu bg contract kerja skali ke ms nak submit document tu? ada member ckp kena bg contract keje skali. contract tu amik kat sana or boleh download dr website embassy.
-sya-
Post a Comment